Da li ovo nekoga zanima?

Računari su se u Živinicama počeli nabavljati još prije tridesetak godina (ZX80, SPECTRUM, COMMODORE, ATARI i ostali), a sada su prisutni u gotovo svakom domu. Jedno važno područje primjene računara, u upravljanju procesima, barem u Živinicama je slabo prisutno a za to nema opravdanja jer je mogućnost primjene jednostavna. Tu se pojavljuje problem manjka znanja i vještina kako nešto praktično napraviti. Najbolji stručnjaci su se računarima počinjali baviti krajem osnovne škole pa je to očigledno najbolje vrijeme za potaknuti polaznike za bavljenje mikroelektronikom.

Mišljenja sam da bi se u Živinicama mogao organizovati POČETNI KURS MIKROELEKTRONIKE koji bi na praktičan način osposobio polaznike za korištenje mikroprocesora u upravljanju motorima, relejima, očitavanju temperature i svemu ostalom što pomaže automatizaciji i kontroli procesa.

Okvirni sadržajni plan kursa

Tema kursa bi bila teorijska i praktična mikroelektronika. Polaznici bi morali biti aktivno uključeni u kurs, te naravno, raditi i samostalno kod kuće na zadanim temama. Pri svakom grupnom susretu, pored novih tema, detaljno bi se razriješili svi problemi i nejasnoće iz prethodnih tema, jer kurs ima samo jedan cilj, a to je da se znanje kvalitetno prenese na polaznike kursa. Kroz kompletan kurs bi se uradila i dva praktična projekta, od početka do kraja (projektovanje, crtanje šeme, dizajniranje i izrada štampane pločice, izrada mehaničke makete, te na kraju i programiranje kontrolera, kako bi sve funkcionisalo kako je na samom startu i isplanirano)

Prvi projekat bi bio model upravljanja semaforima na raskrsnici koji bi uzimao u obzir gustinu saobraćaja te omogućavao maksimalnu propusnost raskrsnice uz najmanje čekanja za prolaz. Ovim modelom bi upravljao računar preko paralelnog porta, a kada se postigne optimalan rezultat onda bi se za taj isti model radilo upravljanje sa mikrokontrolerom, da bi semafor postao autonoman i da se oslobodi računar.

Drugi projekt bi bila robotska ruka koja sortira 5 raznobojnih loptica. Trebala bi imati mogućnost da zapamti bilo koju kombinaciju koja se postavi, a zatim kako god bi mi ispremještali loptice, ruka bi ih složila u zadani poredak. Upravljanje ovom rukom bi isto tako u prvoj fazi radio računar a kasnije mikrokontroler.

Kako kurs realizovati?

Sve dosad napisano je ideja koja bi mogla biti jako korisna za našu djecu, ali i ostale nešto starije zainteresovane sugrađane, a za koju ne treba puno toga da bi se organizovala, osim malo dobre volje pojedinaca. Da li ce to biti tako jednostavno organizovati, kao što bi trebalo, to će vrijeme pokazati. Ono što ja sada vidim kao mogući vid pokretanja ovog kursa jeste:

1. Da bi kurs bio uspješan potrebno je u toku trajanja kursa izrađivati kvalitetne pokazne makete (subjekte upravljanja). Konkretno u projektu upravljanja semaforom, potrebno je u toku kursa zajedno sa polaznicima uraditi maketu semafora, gdje ce konkretne semafore takođe trebati minijaturno uraditi, a u kojima ce biti odgovarajuce LE diode. Sve je to potrebno kasnije i ožičiti i povezati sa upravljačkom elektronikom.
U drugom projektu potrebno je kvalitetno napraviti robotsku ruku, odnosno spregnuti dva motora i hvataljku ruke tako da kasnije elektronika može time upravljati. Za sve ovo bi pored mene trebala jos 2 volontera koji posjeduju vještine da urade ovaj posao.
Pored pomenuta dva volontera, potrebna su i dodatna 2 ili 3 volontera kojima programiranje nije strani jezik, te koji bi pomagali u tom dijelu izvođenja kursa.

2. Kurs bi se organizovao najvjerovatnije subotom u prostorijama Prve Osnovne Škole u Živinicama

3. Budući da bi svi predavači na kursu radili volonterski, da bi prostorije škole dobili besplatno, te da nemamo nikakav izvor finansiranja, sve što je potrebno za rad kod kuće i vježbu bi polaznici morali sami sebi kupiti, a naravno ništa od potrebnog nije skupo. Ukoliko neko od opštinskih institucija ili privrednika izrazi želju da pomogne finansijski ovaj projekat, onda ćemo taj novac usmjeriti na nabavku svih potrebnih nastavnih sredstava za polaznike (štampane pločice, elektroničke komponente, programator za programiranje mikrokontrolera…)

4. Za ovaj kurs nije potrebno nikakvo predznanje, sa svim elementima polaznici bi se upoznali onim redom kako nailaze, dovoljna je samo želja i upornost da se ovo savlada a nakon završenog kursa, raspolagali bi dovoljnim znanjem i iskustvom za razvijanje kompletnih vlastitih projekata (projektovanje, crtanje šeme, dizajniranje i izrada štampane pločice, programiranje kontrolera, gdje nabaviti materijal …), važno je da se slobodno krene u istraživanje ovog područja a ako se negdje i zapne uzajamna pomoć je tu.

Koji je prvi korak?

Prvi korak bi bio da se svi zainteresovani predavači volonteri (programeri i stručnjaci za praktičnu izradu) jave na moj email, pa ukoliko se javi potrebnih 5 volontera, onda ćemo objaviti i poziv za sve zainteresovane polaznike kursa.

Sve ovo zvuči kao poprilično veliki projekat, što zapravo i jeste, ali samo malo dobre volje i želje je potrebno da se to i realizuje. Ja je imam, a nadam se da će imati i još bar 5 ljudi sa opštine Živinice.

Niko Pejić
email: nikopejic@gmail.com