Neusklađenost tržišta rada i sistema obrazoavanja

-Deficitarna zanimanja u BiH: nastavnik tehničkog odgoja i informatike

 Odlazak mladih i radno aktivne populacije iz zemlje, ali i neusklađenost tržišta rada sa sistemom obrazovanja neka su od gorućih pitanja u Bosni i Hercegovini. Mogući veći rast zaposlenosti, između ostalog, bio bi izvjesniji ukoliko bi mladi ljudi nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja birali nastavak školovanja za one profesije za kojima tržište vapi.

Prema podacima Agencije za rad i zapošljavanje BiH, u prošloj godini na evidencijama nezaposlenih osoba u cijeloj državi najviše se našlo ekonomista, ekonomskih tehničara, pravnika, maturanata gimnazije, što govori kako se radi o suficitarnim zanimanjima. S druge strane, među deficitarnim zanimanjima jeste nastavnička profesija, a zbog manjka kadra na tržištu rada ispašta i sam sistem obrazovanja, otkrivamo u razgovoru sa Omerom Mahmutovićem, šefom Odsjeka za kulturu življenja i tehnički odgoj na Pedagoškom fakultetu Univerziteta u Sarajevu.

“Vrlo je neobično što je deficitarnost kadrova čija su radna mjesta pokrivena budžetskim novcem prisutna pojava u našem društvu, a iz našeg iskustva zasigurno možemo reći da je tako za radno mjesto nastavnika tehničke kulture i nastavnika informatike“, ističe Mahmutović i dodaje kako učestalo iz osnovnih škola iz Kantona Sarajevo, ali i drugih kantona dobijaju upite imaju li svršenih studenata jer ih odmah čeka radno mjesto, no, nažalost, kadra nedostaje.

U toku je drugi upisni rok na Pedagoškom fakultetu na Odsjeku za kulturu življenja i tehnički odgoj

Naime, u narednu akademsku 2024/2025. godinu na Pedagoškom fakultetu Univerziteta u Sarajevu na Odsjeku za kulturu življenja i tehnički odgoj planiran je upis 15 redovnih, 20 redovnih samofinansirajućih, pet vanrednih studenata i dva strana državljana. No, već nakon prvog upisnog roka ostao je veliki broj slobodnih mjesta na redovnom i redovnom samofinansirajućem načinu pohađanja studija.

“Upravo je u toku drugi upisni rok i pozivamo sve srednjoškolce da ozbiljno razmisle o upisu na studijski program – kultura življenja i tehnički odgoj sa informatikom, jer sa zadovoljstvom ističem kako su svi naši svršeni studenti zaposleni, bilo da su završili I ili II ciklus studija. Za prvi ciklus studija drugi upisni rok traje do 13. 9. 2024, dok je za drugi ciklus studija konkurs otvoren do 25. 9. 2024. Nema prijemnog ispita, a rangiranje je na osnovu uspjeha iz srednje škole. Bitno je naglasiti da je naš studij organiziran po principu 4+1. S obzirom na potrebe tržišta rada, cijenimo da će određenom broju svršenih srednjoškolaca ili studenata koji se nisu ostvarili na drugim studijskim smjerovima biti interesantno da se upoznaju s mogućnostima koje stjecanje diplome bachelor/bakalaureat i magistar kulture življenja i tehničkog odgoja s informatikom daje”, naglašava Mahmutović.

A mogućnosti su da nakon završetka studija budu angažovani u struci, u osnovnim školama kao nastavnici četiriju predmeta: Tehnička kultura, Osnovi tehnike, Kultura življenja i Informatika. Određeni broj svršenih studenata posao pronalazi i u srednjim školama usljed deficita profesora informatike.

 Stipendiranje tokom studija i sigurno zaposlenje

“Razlog uspjeha pri zapošljavanju je permanentna kadrovska potreba i spomenuta deficitarnost kadra nastavnika tehničke kulture i nastavnika informatike, koji je izražen posljednjih godina. Ali mi već odavno nemamo nikoga koga bismo preporučili, jer svi rade. Samo u prošloj akademskoj godini imali smo barem desetak telefonskih poziva od direktora škola da im pomognemo u pronalasku kadra za informatiku”, ističe prof. dr. Mirela Omerović, prodekanica za nastavu Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Sarajevu.

Kako bi podstakli interes za deficitarna nastavna zanimanja Ministarstvo za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo prethodnih akademskih godina osiguravalo je stipendiranje.

“Nadamo se da će se ista praksa nastaviti i u akademskoj 2024/2025. godini.  Stipendija je svakako dodatni vjetar u leđa za sve one koji nastavničku profesiju odaberu kao svoj životni poziv, te se nadam da će nam i zbog ove činjenice odziv aplikanata u drugom krugu upisa biti veći”, naglasila je Omerović.

Činjenica da studenti završetkom studija na ovom odsjeku stiču kompetencije za realizaciju nastave iz oblasti tehničke kulture, informatike i kulture življenja uistinu je poticajna za sve one koji imaju sklonost prema nastavničkoj profesiji, a imaju zanimanje za IT sektor, tehničke nauke, kulturno naslijeđe i još mnogo toga u interdisciplinarnim okvirima. “Ono što je najvažnije imaju priliku mnogo naučiti i zaposliti se odmah nakon završenog I ciklusa studija”, dodala je na kraju prodekanica za nastavu na Pedagoškom falultetu Univerziteta u Sarajevu, prof. dr. Mirela Omerović./Alena Kulenović-Delić/