Rast cijena osnovnih proizvoda


Uradio sam računarski program Cijene i putem ovog programa sam vodio evidenciju cijena za kupovine nekih artikala za svoje domaćinstvo u periodu od 01.01.2022. do 01.02.2025. godine. Na osnovu toga, uradio sam ovaj tekst i formirao PDF dokumenat iz koga se može vidjeti kretanje cijena u ovom periodu.
Iz ovih dokumenata se vidi da cijene drastično rastu osnovnim životnim namirnicama i kućnim potrepštinama. Naša analiza pokazala je da su pojedini artikli poskupjeli i do 84,31%, što jasno ukazuje na ozbiljan problem u lancu snabdijevanja, trgovačkim politikama i ekonomskim strategijama.
Primjera radi, ulje za jelo suncokret 1/1 poskupjelo za 84.31%. Značajne promjene u cijenama bilježe i jaja S klasa 30 komada (+68.69%), kafa instant 200 GR (+60.30%), te toaletni papir 2SL (+58.59%). Postavlja se pitanje: zašto su cijene ovako naglo rasle?
Uzroci vrtoglavog rasta cijena:
1. Visoke trgovačke marže

Jedan od glavnih faktora rasta cijena su visoke marže trgovaca. Umjesto da cijene odražavaju realne troškove nabavke i distribucije, trgovci nerijetko povećavaju marže, čime ostvaruju ogromne profite na račun potrošača. Ovaj trend posebno je izražen kod artikala čija je potražnja stabilna, poput mliječnih proizvoda, jaja i deterdženata.
2. Smanjenje pakovanja, ali ne i cijene
Još jedna taktika koja se koristi jeste tzv. shrinkflation, odnosno smanjenje količine proizvoda u pakovanju dok cijena ostaje ista ili raste. Primjeri su mileram 850 GR Megle i namaz sirni 200 GR, gdje proizvođači postepeno smanjuju gramažu, a kupci nesvjesno plaćaju više za manje proizvoda.
3. Loša organizacija distribucije i monopolizacija tržišta
Nedostatak efikasne distribucije dovodi do velikih troškova prevoza i skladištenja, što direktno utiče na krajnje cijene. Monopolizacija tržišta od strane nekoliko velikih trgovinskih lanaca omogućava kontrolu cijena i nedostatak konkurencije, što rezultira stalnim poskupljenjima.
4. Tajni dogovori između vlasti i privatnog sektora
Nije tajna da su u mnogim zemljama talovi između političkih elita i velikih korporacija postali uobičajena praksa. Vladine subvencije često ne završe kod krajnjih potrošača već u džepovima pojedinaca povezanih s vladajućim strukturama.
Šta je rješenje?
Kako bi se zaustavio ovakav trend, potrebno je uvesti strožiju kontrolu trgovačkih marži, podržati lokalne proizvođače koji su pod pritiskom velikih korporacija i omogućiti transparetnost u formiranju cijena. Takođe, potrošači moraju biti informisani i svjesni taktika koje se koriste kako bi plaćali više za iste ili čak manje proizvoda.
Ako se ovakvi trendovi nastave, pitanje je ne da li će cijene i dalje rasti, već koliko brzo ćemo doći u situaciju da osnovne namirnice postanu luksuz koji sebi mogu priuštiti samo rijetki.
• Evo rezultata rasta cijena prema vrsti artikala, na osnovu razlike između najveće i najmanje cijene, za kupovine veće od 4 artikla po vrsti za period 01.01.2022. do 01.02.2025. godine:
1. Ulje za jelo Suncokret 1/1 → +84.31%
2. Jaja S klasa 30 komada → +68.69%
3. Ubrus papir 3 SL → +68.35%
4. Kafa Instant 200 GR → +60.30%
5. Toaletni papir 2SL → +58.59%
6. Detergent ARIX 8 KG → +55.67%
7. Detergent za veš 3 KG ARIX → +54.75%
8. Sir Tilsit 500 GR → +50,15%
9. Brašno 25 KG Pšenično → +42.47%
10. Maslac 250 GR Dukat → +41.38%
11. Namaz sirni 200 GR → +37.74%
12. Jaja M klasa 30 komada → +37.25%
13. Sudžuk bosanski 450 GR → +22.03%
14. Mileram 850 GR Megle → +15.97%

Index rasta cijena računat je na osnovu razlike između najmanje i najveće cijene istog artikla bez obzira na vrijeme kupovine. Naprimjer, cijena ulja za jelo Suncokret 1/1 24.09.2024. godine je bila 2,55 km a 12.08.2022. godine cijena istog ovog artikla iznosila je 4,70 km. To bi značilo da je ovaj artikal drastično pojeftinio, međutim nije tako. Ustvari, za vrijeme takozvane korone, cijene osnovnim živežnim namirnicama su naglo povećane. Možete zamislilit koliko su pojedine kompanije profitirale u ovom periodu. Državni organi ni ‘prstom nisu mrdnuli’ zbog ove mutne i nadasve nečasne rabote privatnih kompanija.
Detaljne podatke o vrsti artikala i njihovim cijenama može vidjeti u PDF dokumentu koji možete uzeti sa slijedećeg linka:
http://rurip.com/Cijene_01.01.2021_01.02.2025.pdf
(Selimović Edhem Edo, www.rurip.com)